حجم و تنوع واردات قطعات خودروهای تولید داخل از چین آنقدر گسترده است که شاید خودروهایی مثل پراید را بتوان خودروی چینی نامید و بر اساس آمار گمرک، در 4 ماه نخست امسال واردات قطعات برخی خودروهای تولید داخل از مبدأ چین رونق قابل توجهی داشته است.

گروه اقتصادی مشرق- حجم و تنوع واردات قطعات خودروهای تولید داخل از چین آنقدر گسترده است که شاید خودروهایی مثل پراید را بتوان خودروی چینی نامید.

بر اساس آمار گمرک، در 4 ماه نخست امسال واردات قطعات برخی خودروهای تولید داخل از مبدأ چین رونق قابل توجهی داشته است.

واردات چینی شامل اکثر قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهای ساخت کشورمان می‌شود. مثلا در مورد پراید، واردات قطعات چینی از  قطعات موتوری همچون جعبه فرمان، دنده، رادیاتور و سیلندر را شامل می‌شود تا لوازم بدنه پراید.

نگاهی به قطعات وارداتی خودروهایی همچون پراید از چین، این طنز تلخ را به دنبال دارد که آیا اگر خط تولید پراید را به کشور چین منتقل کنیم، مقرون به صرفه‌تر نخواهد بود؟

پراید ساخت چین است یا ایران؟
پراید ساخت چین است یا ایران؟
پراید ساخت چین است یا ایران؟

البته این فقط پراید نیست که قطعات آن از چین تامین می‌شود، سایر خودروهای تولید داخل از جمله خودروهایی که با نام خودروی ملی معرفی شده‌اند مثل رانا و دنا هم با قطعات چینی راهی بازار می‌شوند.

پراید ساخت چین است یا ایران؟

رونق واردات از چین در دو سال اخیر در حالی است که مسئولان ارشد کابینه آقای روحانی از منتقدان دولت سابق بابت واردات از چین بوده و هستند.

حال مسئولان وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت باید پاسخ دهند با چه توجیهی ثبت سفارش قعطعات پراید از چین را تایید می کنند، در حالیکه بسیاری از قطعه سازان داخلی در دو سال گذشته یا تعدیل نیرو انجام داده اند یا با کمترین ظرفیت در حال تولید قطعه می باشند و آنهم در شرایطی است که پول قطعه های خود را از خودروسازان به سختی دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد وزارت صنعت باید هر چه سریعتر پیشنهاد ممنوعیت واردات 217 قلم کالایی که به هیات دولت داده را اجرایی کند، تا بیش از این تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند و همچنین ممنوعیت واردات قطعات خودروهای ایرانی که امکان تولید قطعه آن در داخل کشور است را هم به این لیست اضافه کند.

جوابیه:

سردبیر محترم پایگاه خبری مشرق نیوز

با سلام و احترام

همانگونه که از تعداد قطعات وارده در جدول مشخص است با توجه به تیراژ تولید خودرو ، این قطعات نمیتواند برای تولید خودرو، توسط شرکت های خودروساز وارد شده باشد و مطمئناً قطعات مورد اشاره در خبر صرفاً جهت بازار یدکی وارد شده است .

همواره یکی از دغدغه های شبکه خدمات پس از فروش ، ورود قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار قطعات یدکی خودروها میباشد که در این خصوص بسته بندی های خاص و سامانه تایید اصالت قطعه توسط شرکت سایپایدک جهت شناسایی قطعات تقلبی و بی کیفیت راه اندازی گردیده است که نشان دهنده اهمیت گروه خودروسازی سایپا به قطعات یدکی میباشد .

نباید فراموش کرد که تعداد بسیار بالایی فروشگاه قطعات و لوازم یدکی در سطح کشور فعالیت میکنند که ربطی به شبکه های خدمات پس از فروش خودروسازان ندارند .

اداره اطلاع رسانی گروه خودروسازی سایپا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • حمید ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    بله دیگه نتیجه ان همه حمایت از خودروسازان همین میشود که بجای داخلی سازی به چینی سازی تمایل پیدا کرده اند حالا روتون میشود بگید خودروی ملی مردم حق دارند که کمپین تشکیل بدهند .
  • ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    1 0
    خجالت خجالت
  • ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    عجب تولید ملی ای.... خوب سرکارمون گذاشتن خدایی...
  • امین ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    بعد از داشتن 60 سال خودرو سازی حتی قطعات پراید هم نمی تونن بسازن بعد هم اینهمه ادعا. پس چی میگفتن تو این سالها که بدست متخصصین داخلی...
  • احمد رضا ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    چطور واردات ماشین به دلیل تولید داخلی با عوارض بالا انجام میشه ولی واردات قطعات با توجه به تولید داخل برای خودرو سازها با تعرفه های پایین انجام میشه لطفا تعرفه واردات خودرو های ایمن و نسبتا" ارزان رو هم پائین بیاورید و بیشتر از این باعث مرگ و میر انسانها نشوید در ضمن مردم با مشکلات بسیار پول در میآرن دوست دارن وقتی ماشین میخرن تصور نکنند که تابوت خریدن و پولشونو به هدر دادن لطفا" به این مردم که به شما ها رای دادن توجه کنید و تعرفه ماشین ها را پائین بیاورید .
  • محمد ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    چرا همه چی رو حزبی و سیاسی میکنید خودرو سازی ایران سالهاست درجا میزنه و هیچ دولتی نتونسنته و یا نخواسته این صنعت ،و مردم رو از دست این صنعت نجات بده همین تحلیل های سیاسی و حزبی باعث میشه مسئولین و مدیران شرکتها همه مشکلات رو به گردن دستهای پشت پرده و جناحهای مخالف بندازن و هیچ کس به فکر اصلاح امور نیست چرا به فکر مردم نیستید چرا حق الناس هیچ اهمیتی نداره ظلمی که از طرف خودروسازها و دولتها در مسأله خودرو سازی به مردم شده خیلی بزرگه؛ چرا همه رسانه ها برای احقاق حق مردم و اصلاح خودروسازها با هم متحد نمیشن چرا جان و مال مردم برای هیچ کس اهمیت نداره ، کوبیدن رقیب و حفظ منافع حزبی مهمتره یا رضایت مردم و منافع آنها، جای دین و مذهب توی این مسأله کجاست چرا هرجا لازم باشه همه مومن و متدین اند، بیایید اگر دین نداریم لااقل آزاده باشیم.
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    خدا به داد من برسه که یه پراید ثبت نام کردم
  • عباس ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    صنعت خودرو منو یاد فوتبالمون میندازه دقیییققا کپی همن.هممیشه زیاده خواه .شاکی .کم بازده.اما کل سرمایه رو این تو صنعت اوون یکی تو ورزش .داره حیف و میل یکنه بازم جفتشون میگن حمایت نمیشیم
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    مرگ بر چین و ماچین
  • رضا دو ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    قابل توجه جناب آقای رسایی قربان ملاحظه می کنید: خرید خودروی ایرانی هم مساوی است با درآمد و اشتغال برای چینی ها. حالا به دنبال پرتقال فروش نباشید! عزت زیاد
  • کیا ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    هر کجا رشوه باشه همینه
  • محمد ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    من تو سال 83 سمند از ایران خودرو خریدم اون زمان گفتم بخدا هر ایرانی ماهیانه مبلغی به حساب ایران خودرو و سایر خودرو ساز های داخلی بریزن و اونها لطف کنند برن خونه راحت بشینن حقوق شون رو در یافت کنن بخورن نوش جانشان این برای ما مردم ایران خیلی بهتره تا اینکه اونا بیان خودرو تولید کنند متاسفانه حرفم بجایی نرسید حالا بفرمایید تماشا خانه عجب حکایتی
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    این قطعات عمدتا توسط تجار لوازم یدکی از چین وارد میشن و تو بازار لوازم یدکی مصرف میشن .خیلیهاشون هم به اسم قطعه اصلی با بسته بندی شکیل فرانسوی یا کره ای به خورد ملت بدبخت داده میشه.
  • علی حقجو ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    مرگ بر ملت مفت خور و راحت طلب
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    چي بهت بگم آخه....
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس